תמ"א 38.2 – מה זה בכלל ולמה זה כדאי

מבוא

כולם מדברים על 'התחדשות עירונית' אבל לא כולם יודעים שהמונח 'התחדשות עירונית' מגלם בתוכו סוגים שונים של פרויקטים, שהמשותף להם הוא המטרה העומדת בבסיסם: חידוש ושיפור מבנים/ אזורים ישנים בעיר, באמצעות פרוייקטי בניה.  

התחדשות עירונית – פנים רבות לה

ישנם סוגים שונים של פרוייקטי התחדשות עירונית, שהעיקרים ביניהם הם:

פרוייקטי 'תמ"א 38.1' בהם מתבצע חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה, תוך תוספת שטחים, ללא הריסת המבנים הקיימים. 

פרוייקטי 'תמ"א 38.2' במסגרתם בניין קיים נהרס לחלוטין וחדש נבנה תחתיו (מכונה בפי הציבור כ'פינוי בינוי' או 'הריסה ובניה מחדש'). 

פרוייקטי 'פינוי בינוי' שמתבצעים לרוב במתחמים גדולים וכוללים מספר רחובות או שכונות שלמות. בפרויקטים אלה מדובר על הריסה ובניה מחדש של מתחם או מתחמים, לרוב בשכונות בהן ישנן תשתיות ישנות ואוכלוסיות מחתך סוציואקונומי נמוך, כשהקבלן נדרש לרוב גם לפתח את השטחים הציבוריים בשטח התוכנית.

הריסה ובניה מחדש (תמ"א 38.2) – למה זה כדאי?

אם תסיירו בערים בארץ תגלו שישנם פרויקטים רבים של הריסה ובניה מחדש. הסיבה לכך היא שפרויקטים אלה מגלמים בתוכם יתרונות רבים הן לדיירי הבניין, הן לתושבי השכונה וכמובן, לקבלן המבצע. 

הנה היתרונות המרכזיים בפרויקטים מסוג זה:

  1. שיפור תנאי המגורים – דמיינו בניין ישן, משנות ה- 60, עם מעלית מקרטעת (אם קיימת) שנוטה להיתקע באופן תדיר, לובי קטן ואפרורי, תריסים מיושנים, מערכת ביוב שנסתמת שוב ושוב, חשמל שמקצר כיון שלא עומד בעומס ובדרישות הקיימות, ללא מרפסת, ממ"ד או חניה צמודה. 

וכעת דמיינו דירה בבניין חדש, עם לובי מזמין ומעוצב, מעלית מהירה ומרווחת, חניות ומחסנים לכל דירה, מערכת מיזוג מרכזית, ממ"ד ומרפסת שמש. אכן אין מה להשוות.

דיירים שהבניין שלהם מיועד להריסה ולבניה מחדש ישפרו משמעותית, אם כן, לא רק את התנאים הפיסיים של דירת המגורים שלהם, אלא יזכו לשדרוג איכות החיים שלהם. 

  1. הגברת בטיחות – מבנים ישנים רבים אינם עומדים היום בסטנדרטיים הנדרשים לעניין רעידות אדמה, חלקם 'זוכים' להרבה מאוד תקלות ניקוז וחשמל ובהחלט ניתן לומר, שהמבנים אינם בטיחותיים. הבניין החדש שייבנה במסגרת פרויקט ההריסה והבניה מחדש יעמוד כמובן בכל הסטנדרטים הבטיחותיים הנדרשים לרבות בכל הקשור לכיבוי אש, חשמל, רעידות אדמה וכמובן- יהיה בנוי בו מרחב ממוגן דירתי (ממ"ד), שכה נדרש במדינתנו הקטנה. 
  1. העלאת שווי הנכס אחד היתרונות הגדולים בהם זוכים דיירים בבניין שעובר הריסה ובניה מחדש, הוא היתרון הכלכלי. ערך הדירה החדשה יהיה גבוה מערך הדירה הישנה וככל שהשכונה תכלול יותר פרוייקטי התחדשות עירונית, כך ערכם הכלכלי של הנכסים בה יעלה.
  1. שמירה על איכות הסביבה בניית בנין חדש מאפשר, פעמים רבות, הטמעה של טכנולוגיות ירוקות וחדשניות שתורמות לשמירה על הסביבה, כמו מערכות לחיסכון באנרגיה וניצול מים, לוחות סולאריים ועוד.
  1. ומה מבחינת הקבלן הוא זוכה ברווח כספי: הקבלן המבצע מקבל את הזכויות בדירות החדשות שתיבננה בבניין, מעבר לדירות שתימסרנה לדיירים הקיימים. כלומר, הקבלן מרוויח את ההכנסות ממכירת הדירות החדשות בבניין, בניכוי הוצאות הפרויקט.

אז למה אתם מחכים?

פרויקט הריסה ובניה מחדש הוא כלי שמאפשר לדיירים לשדרג את התנאים הפיסיים בהם הם גרים תוך קבלת מעטפת זכויות מהקבלן שמבצע את הפרויקט. 

לאחר השלמת הבניה, הדיירים זוכים לעבור לגור בדירה חדשה, מודרנית, נעימה, מותאמת לצרכים הנוכחיים מבחינת תשתיות חשמל, מים, ביוב וסטנדרטים של בטיחות. 

מעבר ליתרונות הברורים עבור הדיירים, לרבות עליית מחיר הנכס שבבעלותם, הפרויקטים הללו גם משפרים את פני העיר ותורמים לעליית שווי הנכסים בסביבה ולכן, אם עדיין לא התחלתם לברר, זה הזמן לעשות את זה.